El projecte Biometallum, nascut el 2016 a la UPC Manresa i que aquest diari va rebatejar com ‘menjamòbils’ perquè, mitjançant microorganismes, recupera metalls de les plaques de circuit imprès de mòbils en una clara aposta per l’economia circular i la mineria urbana, no ha parat de fer passes endavant. La darrera és important. Una subvenció del Departament d’Empresa de la Generalitat de Catalunya de 411.000 euros, més una ajuda addicional de l’empresa Seat de 53.000, que s’hi ha implicat directament, permetrà investigar l’aplicació del mateix sistema en ordinadors i en bateries de cotxes híbrids i elèctrics.
Toni Dorado, enginyer Químic i Doctor en Recursos Naturals i Medi Ambient a la UPC Manresa, d’on és catedràtic des d’aquest any, és el responsable de Biometallum, creat i desenvolupat a la universitat manresana, on treballa i investiga, per recuperar mitjançant microorganismes els metalls dels residus elèctrics i electrònics.
Van presentar dos projectes (els únics de la Catalunya central) en una convocatòria de la Generalitat per incorporar R+D a les empreses en l’àmbit de la recuperació de residus, i aquesta setmana han sabut que han obtingut el finançament, a més a més de la segona i de la tercera millor puntuació de tot Catalunya. Dins de la mateixa línia, només set projectes han obtingut finançament, dos dels quals són els de l’equip de Biometallum.
En concret, el finançament prové de la convocatòria de subvencions de nuclis d’R+D Green a projectes d’R+D en economia circular en l’àmbit dels residus de 2024 de l’Agència per la Competitivitat de l’Empresa-ACCIÓ.
Biobat i Seat
Per una banda, hi ha el projecte Biobat, que aprofita microorganismes -imitant el procés testat amb èxit en el coure present als telèfons mòbils- per separar metalls presents en les bateries de cotxes híbrids i elèctrics, com el cobalt, el liti, el níquel i el manganès. Val a dir que el reciclatge de bateries és un tema urgent. En només tres anys (de 2018 a 2021), s’ha passat de recollir-ne 1,7 tones pel que fa als cotxes elèctrics a 50. Una quantitat que, per lògica, anirà a més, tenint en compte que cada vegada hi ha més vehicles elèctrics circulant.
Biobat, amb un finançament obtingut de 161.397 euros, es portarà a terme en col·laboració amb l’empresa Seat del grup Volkswagen, el principal fabricant de cotxes a l’Estat, que, a més a més, hi aporta pel seu compte més de 53.000 euros i personal propi.
Gràcies al finançament del Pla Estatal d’Investigació, el 2021, s’ha pogut comprovar l’aplicabilitat de la tecnologia de Biometallum en els metalls de les bateries. Amb el nou finançament rebut ara, es podrà continuar investigant per millorar tot el procés i fer-lo més eficient i amb uns millors resultats.
Per l’altra banda, hi ha el projecte d’investigació Reciplac aplicat a ordinadors de sobretaula, a portàtils i a discs durs. Aquí, l’objectiu és investigar l’aplicació de microorganismes per recuperar els metalls més presents en les plaques de circuit imprès dels ordinadors, coure i pal·ladi, i l’imant que hi ha en els discs durs. En aquest cas, ha obtingut un finançament de 250.000 euros i es duu a terme amb la col·laboració d’Andròmines, una empresa barcelonina que treballa en la integració de persones en situació d’exclusió i que acumula una àmplia experiència en la recollida de residus d’aparells elèctrics i electrònics, incloent-hi el seu desmantellament i classificació. Més del 50% dels residus electrònics que gestiona són ordinadors i discs durs. Amb l’ajut atorgat per ACCIÓ es pretén estudiar noves línies de valorització de residus més netes i sostenibles que les convencionals utilitzades fins ara.
A banda de l’equip de Biometallum i d’Andròmines, el projecte Reciplac té com a col·laborador el Centre Tecnològic de Catalunya Eurecat a Manresa, amb una àmplia experiència en l’àmbit del medi ambient, que durà a terme tasques vinculades a la caracterització i l’anàlisi dels metalls obtinguts, assaigs de laboratori i suport en la validació tècnica dels processos.
Dorado ha celebrat la nova empenta i també ha posat en relleu el treball executat fins ara. L’evolució del projecte feia pensar que el següent pas seria fer el salt, pel que fa a l’extracció de metalls valuosos continguts en equips elèctrics i electrònics en desús, de la recerca que es duu a terme a escala al laboratori de la UPC Manresa a una planta a escala empresarial, però va sorgir la idea de traslladar-ho a l’àmbit de les bateries. «A priori, no hi havíem pensat, però ens vam adonar que té molt interès». És per això que, abans de «fer el salt definitiu», volen estudiar en quin projecte d’extracció és òptim destinar els esforços.
«Les proves prèvies demostren que ho podem fer, que no era una idea boja que vam tenir, i que, amb la mateixa base, podem recuperar liti, cobalt i níquel en quantitats grans». Remarca que, quan acaba la seva vida útil, una bateria de cotxe és molt contaminant. A banda, conté metalls «que no tenim» i que per al cotxe elèctric són indispensables perquè no hi ha cap altra font alternativa. Uns arguments més que poderosos per apostar per la nova línia d’investigació que s’obre a partir d’ara.
Apunta que la col·laboració amb Seat suposarà fer la prova amb les seves bateries, la qual cosa implica una garantia, atès que, si no estan ben descarregades, poden ser perilloses a l’hora de manipular-les i aquest risc queda minimitzat.
Per desenvolupar els dos projectes, el grup de recerca de la UPC, on hi ha implicades cinc seccions departamentals, té dos anys de coll. Algunes proves es faran al laboratori i d’altres, en el cas de les bateries, directament a Seat.
L’enginyer santjoanenc explica que el mateix procediment ja l’estan provant a hores d'ara altres grups de recerca. Posa com a exemple que «fa poc vam rebre una visita d’un de la Comunitat Valenciana» per conèixer-lo de prop. Per altra banda, l’investigador ha estat convidat a formar part d’un tribunal a Suècia en la lectura d’una tesi doctoral que també està centrada en la recuperació de metalls.
Font:
Camps, G. (2 de novembre de 2024). 460.000 euros per aplicar el sistema ‘menjamòbils’ de la UPC Manresa en ordinadors i bateries. Regió7. https://www.regio7.cat/manresa/2024/11/02/460-000-euros-per-aplicar-111049834.html?utm_source=newsletter&utm_medium=email&idC=5255&iU=db77a1b5-0ca4-4e45-a03e-fe2546a2a06f&dd=20241102
Fotografia:
L’enginyer Toni Dorado al laboratori de la UPC Manresa on han desenvolupat el projecte Biometallum / Oscar Bayona