• Inici
  • Notícies
  • Tres de cada quatre alumnes d'FP Dual acaben treballant on han fet pràctiques

Notícies

16 de maig de 2025

Tres de cada quatre alumnes d'FP Dual acaben treballant on han fet pràctiques

Els experts consideren que els estudis de formació professional són cabdals pel futur social i econòmic del país


Tres de cada quatre alumnes d’FP Dual són contractats per les empreses on han fet les seves pràctiques, i la inserció laboral arriba al 75%. És una de les dades que es van presentar a la jornada «Formant el futur. Un nou escenari en FP» que es va celebrar a Manresa i va servir per analitzar les virtuts i les perspectives de l’FP Dual, model que combina la teòrica amb la pràctica a les empreses perquè l’estudiant/treballador adquireixi les competències professionals. L’acte el va organitzar Prensa Ibérica, grup editorial al qual pertany Regió7.

El director del diari, Josep Lluís Micó, va donar la benvinguda als assistents i ponents, i va remarcar que l’FP Dual és una modalitat «no massa coneguda però amb un enorme potencial». D’aquí la jornada.

Després es va donar pas a la taula rodona titulada «Un nou escenari en FP Dual». A l’escenari, la directora dels Serveis Territorials d’Educació a la Catalunya central, Saray Gómez; la directora dels Serveis territorials a la Catalunya central del departament d’Empresa i Treball, Ivet Castaño; el regidor d’Empresa, Turisme i Coneixement de l’Ajuntament de Manresa, Joan Vila, i la Safety Engineer Cabanasses a ICL Iberia, Míriam Berlmonte. La periodista Queralt Casals va conduir la jornada.


S'obre el debat


Gómez va obrir el debat, i ho va fer per donar fe de la rellevància dels estudis de Formació Professional, entre els quals hi ha l’FP Dual. Va dir que són una «peça clau dins el sistema educatiu i econòmic del país que busca donar resposta a les necessitats del teixit productiu i afavorir la inserció laboral de l’alumnat». A la Catalunya central hi ha més de 5.300 estudiants en ensenyaments professionals, la majoria en cicles formatius de grau mitjà i superior. 554 fan la modalitat Dual.

«És una aposta necessària per al país», va dir, que requereix la conjunció harmònica de tres elements: el que volen els alumnes, les necessitats de les empreses i l’oferta que pot generar el departament.

Dels alumnes va afirmar que cal orientar-los i motivar-los. De les empreses va dir que cal la seva implicació, places per estudiants i col·laboració en la detecció de perfils emergents i qualificacions necessàries. «Han de jugar un paper clau en el rol de formadors. Apostar per l’FP Dual és apostar pel seu futur», va afirmar.

Al seu torn Castaño va advertir que una de cada quatre empreses, sobretot petites i mitjanes, no pot créixer per manca de personal qualificat. Per aquest motiu «és necessari que la formació vagi de la mà del teixit productiu per poder casar oferta i demanda». Va explicar que d’alguna forma es recupera la figura de l’aprenent amb el model de Formació Professional Ocupacional que impulsa el Servei d’Ocupació adreçat a estudiants sense títol. Té com a tret distintiu que s’estableix un contracte laboral amb l’empresa.


Visió crítica i un cas d'èxit


El regidor Vila va aportar la visió crítica. Va afirmar que sovint les necessitats de les empreses i la formació que s’ofereix «no casen», i que les demandes de les empreses acostumen a ser a curt termini, i aquesta immediatesa no està resolta. Va demanar més flexibilitat i pensar més en les petites i mitjanes empreses. També va afirmar que cal que els estudiants «se sentin treballadors i també alumnes», i els va demanar compromís i rigor.

Un moment de la taula rodona sobre FP Dual / MIREIA ARSO

Belmonte, d’ICL va exposar un cas d’èxit de l’FP Dual. Fent un símil futbolístic, va dir que és «la nostra Masia». Farà 10 anys que hi van apostar i «és un èxit rotund. Ens ha acompanyat en el creixement de l’empresa». Durant aquest temps han acollit 169 alumnes -aquest curs en tenen 15 més- i el nivell d’inserció és del 99% a la mateixa ICL o bé a empreses col·laboradores. També ha permès incorporar 6 dones com operàries a l’interior de la mina.

Per la complexitat del procés productiu i industrial d’ICL, l’FP Dual «és clau per nosaltres», va dir. Però cal evolucionar, va exposar, i potenciar la participació de les empreses en els programes formatius així com fer aquests estudis més atractius pels alumnes.

En el que tothom va estar d’acord és que s’està revertint el desprestigi que anys enrere tenia la Formació Professional, però que encara hi ha molt camí a recórrer.

Durant la jornada, que es va celebrar en una sala d’actes de l’institut Lluís de Peguera que es va omplir, no tan sols es va parar esment en què és l’FP Dual i la seva importància per al desenvolupament social i econòmic del país, sinó que també es van exposar casos d’èxit amb el testimoni d’alumnes i professors de cicles formatius de formació professional o alumnes que ha obtingut el certificat de professionalitat.

Fins i tot hi va haver temps per una lectura de poemes a càrrec d’alumnes del cicle formatiu de grau superior en Tècniques d’Actuació teatral del MATEIX Lluís de Peguera. L’acte el va cloure el director general de Formació Professional, Ricard Coma.


"Una forma eficient de trobar feina"


La Formació Professional no és patrimoni exclusiu del departament d’Educació. Una de les modalitats penja del Servei Públic d’Ocupació de Catalunya (SOC) del departament d’Empresa i Treball. És el que s’anomena Formació Professional per a l’Ocupació, que forma part de la família dels ensenyaments professionals.

En aquest cas està pensat per prestar atenció a col·lectius amb majors problemes d’inserció laboral o que no hagin acabat els estudis obligatoris. Hi ha més pràctica, suposa un 65% del temps d’aprenentatge, que no pas teòrica, i es porta a terme el mateix lloc on es fan aquestes esmentades pràctiques. Un dels trets distintius de l’FPO Dual és que es hi ha un contracte laboral amb l’empresa. La Generalitat es fa càrrec del cost.

Els alumnes que passen el curs obtenen un Certificat de Professionalitat. És el títol que van obtenir Luís Martínez i Andrea Cesilia, exalumnes en Serveis de Bar i Cafeteria de la Fundació EMI Manresa. Acompanyats del seu professor, Marcos Ferrer, van explicar el seu cas d’èxit a la jornada sobre Formació Professional.

Martínez va dir que al principi va ser complicat combinar teoria i pràctica, però que «ho van posar fàcil i va ser una experiència didàctica i divertida». Per la seva part Cesilia va afirmar que havia sigut «molt diferent d’anar a classe perquè estaves en una situació real». Va dir que és una «forma molt eficient de trobar feina». Va explicar que generalment les empreses demanen experiència, i en aquest cas el mateix aprenentatge ja en porta, amb la qual cosa «et busquen. Hi ha demanda.

El professor del curs Ferrer va afirmar que el mètode és més motivador per als alumnes, i va recordar que en aquests casos els estudiants ja fan algunes tasques de les que tindran quan s’incorporin al món laboral.

La directora a la Catalunya central d’Empresa i Treball, Ivet Castaño, va explicar que a la Catalunya central hi ha 700 estudiants d’aquesta modalitat, amb una inverió de 15 milions d’euros.




Fotografia de portada: L'institut Lluís de Peguera va acollir la jornada sobre FP Dual / MIREIA ARSO

Font:

Morros, Jordi (16 de maig de 2025).Tres de cada quatre alumnes d'FP Dual acaben treballant on han fet pràctiques. Regió7.  Disponible a:

 https://www.regio7.cat/manresa/2025/05/16/tres-quatre-alumnes-dfp-dual-117442771.html?utm_source=newsletter&utm_campaign=guitar&utm_medium=email&idC=5255&iU=db77a1b5-0ca4-4e45-a03e-fe2546a2a06f&fN=436f6e73656c6c&dd=20250516

Altres notícies

Veure-ls totes