• Inici
  • Notícies
  • Josep Ametller reivindica a Manresa la "vocació" per tenir èxit a l’empresa

Notícies

13 de febrer de 2025

Josep Ametller reivindica a Manresa la "vocació" per tenir èxit a l’empresa

El CEO d’Ametller Origen explica a la FUB la seva trajectòria, des del mercat municipal a una xarxa de 146 botigues i una facturació de 680 milions d’euros 


Del mercat municipal a una xarxa de 146 botigues a tot Catalunya. Aquesta ha estat l’evolució d’Ametller Origen, la cadena penedesenca que ahir presentava els espectaculars resultats del 2024: un creixement en facturació del 23% fins als 681 milions d’euros en vendes. El seu conseller delegat i ànima del projecte, Josep Ametller, va ser justament ahir a la FUB per explicar la seva trajectòria empresarial en una conversa amb el periodista Iu Forn, col·laborador dels estudis d’Empresa de la universitat manresana.


En un auditori ple a vessar, Ametller va recordar els seus inicis en la multinacional Alcoa just en acabar els estudis d’FP. Una feina on va estar-s’hi vuit anys fins que la crida del seu esperit emprenedor es va fer irresistible i va decidir aventurar-se en la tradició familiar. Vuitena generació de pagesos, Ametller va integrar-se en el negoci de venda de fruita i verdura del seu germà Jordi al mercat municipal de Vilafranca, una parada que en dues dècades ha esdevingut una cadena per tot el país.


El secret de l’èxit? Deixar-se guiar per la vocació, va dir Ametller a un auditori d’estudiants fascinats per la brillant carrera del convidat. Vocació, i ambició, també, i humilitat i moltes ganes d’aprendre. «No hi ha res pitjor que un ‘tonto’ motivat», va insistir a la FUB, perquè disposar de diners per invertir sense voluntat d’aprendre i de construir des de baix no serveixen per a res.


Compartir l'entusiasme

Per a Ametller, treballar en equip equival a satisfacció. Compartir l’entusiasme per la feina fa evolucionar. Fruit d’aquesta convicció, a Ametller, on s’han destinat 3,1 milions d’euros en un any a revaloritzar sous, els treballadors gaudeixen d’una assegurança mèdica privada i de dos dies de festa. Unes bones condicions, assegura, que reconeixen la implicació de la plantilla. Un compromís que s’estén a la clientela, va explicar Ametller, uns clients «activistes i fidelitzats», que han permès a la cadena créixer el 20% anual. «Que l’ambició sigui el far del nostre creixement, un creixement sistèmic», va clamar Ametller, convençut que, «com quan vas en bicicleta i deixes de pedalejar, si deixes de fer créixer l’empresa, caus».


Josep Ametller, que va assegurar no haver estrenat mai un cotxe en la vida, va fer un elogi de l’austeritat com a norma, una cultura heretada de les estretors econòmiques en què es va criar al mas familiar i que transmet a les seves filles. Una humilitat també en les formes que no està renyida amb una ambició positiva, que ja exhibia, va explicar, d’adolescent, quan somiava en tenir una flota de camions amb el seu nom. O abans, quan essent escolà «ja volia ser el Sant Pare». «La meva il·lusió no era tenir una botiga, sinó moltes botigues, però s’havia de començar per una», va apuntar. Somiar, sí, però pas a pas. «Sense perdre mai l’esperança». I amb una actitud creativa i inconformista, que el du a canviar les coses també quan funcionen bé. «L’evolució ha de ser permanent», va reblar.


Ametller va explicar alguns detalls del parc agrari que la cadena impulsa al Penedès, una inversió de més de 150 milions d’euros que pretén fer de la circularitat econòmica, del reaprofitament dels recursos, la seva raó de ser.


Un unicorn amb èxit

Ametller Origen té, en definitiva, el caràcter d’un unicorn: el 2024 ha tornat a créixer. I ho ha fet, a més, una mica més que l’any anterior, una tendència que habitualment sol donar-se a la contra: a major dimensió, creixement més discret. No és el cas.

Aquesta embranzida s’explica, en part, perquè la cadena té una desena més d’establiments que l’any anterior, però l’empresa s’aferra a altres diversos indicadors per demostrar que el negoci hagués crescut encara sense aquest increment relatiu als punts de venda. El primer, que cada vegada ven més del seu producte estrella: la fruita i la verdura. El segon, que ha duplicat el que ingressa pels plats preparats. El tercer, que l’empresa no només creix en vendes directes al públic, sinó també en el negoci de la producció per a tercers.


«La meitat dels productes que passen per caixa corresponen a fruita i verdura, hem aconseguit incrementar un 20% les vendes d’aquesta categoria, que representa un 41% del negoci dels nostres establiments», explicava Josep Ametller. En concret, la cadena gaudeix –amb dades de Nielsen– d’un 8% de quota de mercat a Catalunya en el segment del producte fresc , i aquest percentatge –més d’un punt més que l’any anterior- puja fins a l’11% en el cas de la verdura i al 14% en el cas de la fruita. La quota de mercat total de la cadena és del 3,6%.


Quant als plats preparats, l’empresari la defineix com una de les categories «més potents i estratègiques». «La quota que ocupa Ametller Origen en aquest mercat es dispara i supera el 9% gràcies a la creació de noves receptes en el nostre obrador d’Olèrdola que no existeixen en els altres lineals», destaca.


Fotografia de portada:

Josep Ametller, el 12 de febrer de 2025 a la FUB 2 / Carles Blaya

Font: 

Carles Blaya. (13 de febrer de 2025). Josep Ametller reivindica a Manresa la "vocació" per tenir èxit a l’empresa. Regió7. Disponible a: https://www.regio7.cat/economia/2025/02/13/josep-ametller-reivindica-manresa-vocacio-114244824.html?utm_source=newsletter&utm_campaign=guitar&utm_medium=email&idC=5255&iU=db77a1b5-0ca4-4e45-a03e-fe2546a2a06f&fN=436f6e73656c6c&dd=20250213




Altres notícies

Veure-ls totes