• Inici
  • Notícies
  • L’Escola de Noves Oportunitats reinsereix 550 joves al sistema educatiu en deu anys

Notícies

L’Escola de Noves Oportunitats reinsereix 550 joves al sistema educatiu en deu anys

El centre formatiu per a joves de 16 a 24 anys a la recerca de motivació per tornar als estudis o bé trobar una feina, compleix una dècada en funcionament a la Catalunya central, gestionada per Ampans i Intermèdia


Fins a 2.340 participants, 553 retorns al sistema educatiu, 523 insercions laborals i 584 joves que han fet pràctiques professionals. Aquestes són les dades que registra l’Escola de Noves Oportunitats de la Catalunya Central des de la seva creació fa una dècada fins ara. De fet, van celebrar el 10è aniversari aquest mes de maig.


L’any 2015, el Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC) va impulsar aquesta iniciativa per tal d’ajudar els joves de 16 a 24 anys a trobar una sortida laboral o retornar al sistema educatiu mitjançant noves vies formatives. En el cas de l’Escola de Noves Oportunitats de la Catalunya Central, també anomenada com a FAR (de Formació, Aprenentatge i Repte), és gestionada per la Fundació Ampans conjuntament amb la Fundació Intermèdia. Tot i tenir seu a la capital del Bages, el servei s’estén per tota la regió, amb fort impacte a l’Anoia, però també al Berguedà, el Solsonès, el Moianès i la Cerdanya. Des dels seus inicis, l’impacte és evident. Dels 2.340 joves participants, un 23,6% han tornat al sistema educatiu, un 22,4% s’han introduït al món laboral i un altre 33,5% que ha fet pràctiques professionals en empreses. Els joves que formen part del programa poden estar-hi, com a molt, dos cursos. 


Més enllà de les dades, Sergi Tremp, director del FAR, assegura que durant tot aquest temps s’ha aconseguit que «cada vegada el recurs estigui més present per part dels agents derivadors. Ens hem consolidat, els joves venen». Però què és el que ofereix de diferent aquesta escola? «Treballem amb grups reduïts, de 15 alumnes; oferim acompanyament al jove i a la família, la flexibilitat de poder canviar d’itinerari, l’orientació que tenen durant tot el procés i el fet que la matrícula es pugui fer durant tot el curs», diu Tremp. A més, segons ell, aquí els participants sobretot «maduren amb les eines que els proporcionem». Val a destacar que es tracta d’una entitat formativa totalment gratuïta i que finança els costos de transport. 


Com funcionen?

Al FAR hi ha una organització interna força diferent de la que hi ha als centres educatius convencionals. D’entrada, es disposa de diferents alternatives. Per una banda, es pot acabar l’ESO a través de l’Institut Obert de Catalunya des de les aules del centre i amb suport dels tutors. També, es poden cursar itineraris formatius de diferents sectors; a Manresa, per exemple, n’hi ha quatre: Hostaleria, Informàtica, Electricitat i Comercial. Tot i això, el mateix director del centre indica que aquestes ofertes formatives poden variar segons la demanda i, si es detecta la necessitat, es creen noves alternatives. Per acabar, enfocat sobretot per als nouvinguts, hi ha l’Itinerari Primeres Oportunitats per aprendre o reforçar el català. 


Altres notícies

Veure-ls totes